Medarbetarporträtt - möt Simon Johannesson

Nästa ABENA-medarbetare på tur att presenteras är vår kollega Simon Johannesson som arbetar som säljare. Läs vidare för att lära känna Simon lite bättre!

Simon Johannesson
Berätta lite kort om dig själv!

– Jag heter Simon och är född och uppvuxen i Stockholm. Mina stora intressen är musik, fotboll och boule. Jag är utbildad kock i grunden och uppskattar även vällagad mat. Men min favoriträtt behöver inte tillagas, bara öppnas och toppas med lite vinaigrette: ostron.


Hur länge har du arbetat på ABENA och hur har din roll utvecklats?

– Jag började på ABENA 2013, så jag har jobbat här snart 12 år. Som säljare hade jag i början ett koncentrerat Stockholmsdistrikt inklusive Uppsala. Det har blivit ett betydligt större distrikt både geografiskt och omsättningsmässigt. Nu har jag även kunder i Värmland, Västmanland, Östergötland och Närke. Och det är något jag verkligen uppskattar, att inte bara kajka runt i storstan, utan får vidga mina vyer.

Hur kan en vanlig arbetsdag se ut för dig?

– Har jag kundmöten i Stockholmstrakten brukar jag avvakta morgonrusningen och beta av lite mail innan jag beger mig ut. Är det längre bort ger jag mig av i ottan för att slippa den värsta trafiken mellan 8-9. Sedan kan det vara mellan 3 och 6 kundbesök på en dag, beroende på avstånd till kunden och hur mycket man har att avhandla. Finns det tid över är det alltid uppskattat med canvasbesök hos mina kunder. De dagar jag sitter hemma och jobbar är det mycket prisförfrågningar, produktsökning, kampanjplanering, telefonsamtal, problemlösning, kundbokningar, Teamsmöten, CRM-administration och rapportering. Det blir sällan långtråkigt om man säger så.

Hur upplever du samarbetet inom ABENA?

– Vi har en fin kultur på ABENA där vi alla är med och hjälper till och ställer upp. Det märks i alla avdelningar och på alla nivåer att vi strävar efter samma sak. Nöjda kunder oavsett vilken det är. Trots att man bara träffar kollegorna fysiskt några gånger per år så är man långt ifrån isolerad på sitt distrikt. Förutom kunderna har man kontakt med kontoret eller andra kollegor varje dag, via mail, mobilen eller Teams. Jag känner mig aldrig ensam.

Vad har varit den tuffaste utmaningen arbetsmässigt under året som gått?

– Att optimera och bredda sortimentet hos våra återförsäljare när våra gemensamma slutkunder fokuserat mer på billiga produkter med bristande kvalitet och obefintlig service. Våra kunder vet att ABENA levererar kvalitet och god service, samt att vi alltid stått upp för det, men utmaningen har varit att nå fram med det budskapet hela vägen till brukarna. 


 Slutligen - vilken är den senaste konserten du varit på?

– Min senaste konsert var Kaah på Debaser. 


Tack Simon!