Att lokalerna är rena och fräscha är en av de viktigaste aspekterna för att bibehålla ett gott rykte som gör att gästerna återkommer – och för att locka nya gäster. Ändå kan det vara utmanande och tidskrävande att hålla en hög standard i alla olika utrymmen så som hotellrum, lobby, restaurang, badrum och andra allmänna utrymmen.
Om du vill skapa rutiner som gör städningen effektiv och konsekvent rekommenderar vi att ni följer en standardiserad process med tydliga instruktioner för varje utrymme som ska städas. Här nedanför hittar du en lista med steg för steg-guider för städning av olika utrymmen.
Varje guide kan enkelt appliceras i medarbetarnas dagliga arbete. Antingen kan ni direkt börja arbeta enligt guiden eller så kan ni använda den som inspiration när ni skapar egna riktlinjer.
Låt oss vägleda dig
Lokalvård – din guide till enkel och tidseffektiv städning
Ett hotell eller en restaurang kan jämföras med ett helt maskineri där varje kugge är lika viktig. Allt måste vara på topp för att gästerna ska bli nöjda. En viktig del i helhetsintrycket är städningen och huruvida rummen ger en fräsch känsla när gästen kliver innanför dörren på sitt hotellrum eller restaurangen.