Allmänna försäljningsvillkor

Cookies

Abena.se använder cookies för att förbättra användarupplevelsen av plattformen. Tillexempel för att komma ihåg dina val och för statistik. När du använder Abena.se accepterar du användningen av cookies.

Leveranser

Vid beställning på lagerhållna artiklar sker leverans inom 2-4 arbetsdagar. Vid order på beställningsartiklar är leveranstiden ca 14 dagar. För beställningsartiklar gäller ej returrätt.

Telefonavisering:

Om avisering önskas före leverans av beställning, kan extratjänsten telefonavisering beställas. Du anger det telefonnummer som du vill bli kontaktad på, så tar transportören kontakt för överenskommelse om leveranstid innan godset körs ut. Kostnaden för tjänsten debiteras enligt gällande prislista. Kostnad 130:-

Leveransbesked:

Transportör ringer ca 15-30 min innan leverans. Kostnad 55:-

EUR-Pall:

Leveranser som sker på EUR-pall regleras enligt pallpool, om inte debiteras pallen enligt gällande prislista. Köparen har ansvaret för att pallpoolsnummer, meddelas Abena. Transportör Abena har idag är DHL. Abena AB förbehåller sig rätten att göra ändringar gällande köp- och leveransvillkor.

Priser

Samtliga priser är exkl. eventuella avgifter samt exkl. moms. I händelse av prisjustering förbehåller vi oss rätten att tillämpa leveransdagens pris. Vid beställning av artiklar som omfattas av miljöavgift debiteras tillkommande avgift.

REKLAMATION

Kontrollera att alla kollin finns med och att inget är skadat innan du kvitterar fraktsedeln. Avvikelser eller skador rapporteras direkt på frakthandlingen vid godsmottagandet. Vid godsmottagning av levereras gäller följande;

Synlig skada:

Ska anmärkas på frakthandlingen direkt vid mottagande av godset. Behåll emballaget.
Om möjligt, fotografera skadan för att säkerställa reklamationsprocessen!
Anmälan av transportskadat gods ska ske till kundtjänst samma dag som mottagandet (inom 24 timmar).

Dold skada:

Ska inom 7 dagar anmälas till Kundtjänst. Behåll emballaget. Om möjligt, fotografera skadan och kartongen!

Saknat kolli:

Noteras direkt på frakthandlingen. Avvikelse mot följesedel kontakta kundtjänst inom 7 dagar.

Retur av artiklar:

Alla returer måste godkännas av Kundtjänst. Returhandling måste erhållas innan returnering.

Returvarorna ska vara i originalskick med originalförpackningar för godkänd kreditering. Returer ska vara oss tillhanda senast 45 dagar efter godkänd retur från Kundtjänst. Vid senare retur utgår ingen kreditering. För beställningsartiklar gäller ej returrätt.
Efter godkänd retur och returmottagning på lagret krediteras beloppet.

Vid retur av varor vid ångerköp dras ett returavdrag på 30% av köpesumman. OBS! Returnerade varor ska vara oanvända och i obruten originalförpackning. Fraktkostnaden för retur står köparen för.

Betalning

Betalningsvillkor: 30 dagar netto. Efter förfallodagen debiteras dröjsmålsränta med 7,5%.

FORCE MAJEURE

Vi reserverar oss för omständigheter utanför vår kontroll t ex strejk, datahaveri, väderförhållande mm.